۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

اتخاذ سیاست تشویقی برای افزایش جمعیت با:

تنوع پیش‌دبستانی‌ها در سوئد

در سوئد کودکان یک تا شش ساله می ­توانند به مدارس پیش دبستانی (förskola) بروند

بررسی هرم سنی جمعیت در کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که جمعیت این کشورها روبه سالخوردگی است و برای جبران این وضعیت سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت مورد توجه قرار گرفته است.

ورود به پیش دبستانی یک نقطه عطف مهم در زندگی هر کودک (و والدین او) است. در سوئد نیز کودکان یک تا شش ساله می­توانند به صورت داوطلبانه به مدارس پیش دبستانی (förskola) بروند. اگرچه تحصیل اجباری از سال اول ابتدایی شروع می شود ولی اکثر کودکان در دوره پیش دبستانی شرکت می‌کنند. این اقدام یک راه مفید برای کمک به کودک در ایجاد ارتباطات اجتماعی جدید است - به خصوص اگر ارتباط محدودی با کودکان دیگر داشته باشد.

Description: https://www.thelocal.se/wp-content/uploads/2021/08/sdldnmxbRMgc0Q-nh.jpg

رایج‌ترین شیوه کار مدارس پیش‌دبستانی در این کشور بدین صورت است که در آن کودکان یک تا شش ساله در طول روز توسط مربیان پیش دبستانی و کارکنان مراقبت از کودکان نگهداری می‌شوند. به کودکان صبحانه، ناهار و میان وعده داده می‌شود و بسته به سن آن‌ها یک زمان مشخص برای خواب (استراحت کوتاه میان روز) نیز خواهند داشت.

چند نوع پیش‌دبستانی در سوئد وجود دارد که پیش‌دبستانی‌های فضای باز (uteförskola) یکی از آن‌هاست. این نوع مدارس بر فعالیت‌های خارج از منزل تمرکز دارند و اگر آب و هوا اجازه دهد جایی است که این کودکان غالباً زمان خود را در خارج از خانه و مدرسه و در محیطی باز سپری می‌کنند. پیش‌دبستانی‌ها می‌توانند دولتی یا خصوصی (مستقل) باشند ولی همه آنها در مورد کیفیت آموزشی که ارائه می‌دهند تابع قوانین و مقررات یکسانی هستند و پیش دبستانی‌های خصوصی مجاز به دریافت هزینه بالاتر نیستند.

یک گزینه کمتر رسمی برای کودکان کوچک‌تر و کودکان بدون پیش دبستانی، پیش دبستانی باز است، که در آن کودکان در کنار والدین خود در آن شرکت می‌کنند و والدین نیازی به ثبت نام از قبل ندارند. در اینجا، والدین مسئولیت مراقبت از فرزندان خود را بر عهده دارند، بنابراین آن‌ها بیشتر محل ملاقات خانواده‌ها و کودکان هستند تا محل مراقبت از کودکان. کودکان از بدو تولد می‌توانند در پیش دبستانی باز شرکت کنند.

اگر کودکی نیازهای خاصی دارد، پیش دبستانی معمولاً می‌تواند حمایت‌های لازم را داشته باشد. با این حال، افراد همچنین می‌توانند برای یک پیش‌دبستانی به‌طور خاص برای کودکان با نیازهای ویژه، که ممکن است قادر به ارائه تجهیزات یا منابع خاص باشد، درخواست دهند. پیش‌دبستانی‌ها معمولاً روزهای هفته از ساعت 06:15 صبح تا 6:30 بعد از ظهر باز هستند تا والدین شاغل بتوانند به راحتی به فعالیتهای کاری خود بپردازند. اگر کسی خارج از این ساعات بخواهد برای حضور فرزند خود در یک پیش‌دبستانی برنامه ریزی کند، باید درخواست ساعات ویژه (OB-förskola) دهد. در نهایت، اگر کودکی قبلاً پیش‌دبستانی مشخصی نداشته باشد، می‌تواند به صورت رایگان در پیش‌دبستانی عمومی (almen förskola) شرکت کند، و اگر سن او بالای سه سال باشد، تا 15 ساعت در هفته می‌تواند در این مکان‌ها بماند. کودکانی هم که قبلاً پیش دبستانی می‌روند، پس از سه سالگی، هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.

(https://www.thelocal.se/20210803/what-you-need-to-know-about-preschool-in-sweden/)

در واقع یکی از چالش‌های دنیای کنونی مساله پرورش فرزندان است. این موضوع در هر جامعه شرایط خاص خود را دارد. بررسی هرم سنی جمعیت در کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که جمعیت این کشورها روبه سالخوردگی است و برای جبران این وضعیت باید سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت را جدی گرفت. از آن‌جا که مساله مراقبت و نگهداری از فرزند یک چالش جدی است، کشور سوئد برای حل این مشکل راه حل‌های مختلفی را ارایه داده که یکی از آن‌ها تنوع مدارس پیش‌دبستانی متناسب با شرایط خانواده‌ها است. اگرچه در نگاه نخست این تنوع به پای توسعه و پیشرفت و رفاه اجتماعی گذاشته می­شود، اما در پس این اقدامات سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت قرار دارد که با تسهیل وتمهید مقدمات فرزندآوری و تربیت فرزندان همراه است.

کد خبر 11217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =